Oamenii cei buni din Seciuan, molipsitori la Arad

ana1

„Trebuie să fac o confesiune”, scria Andrei Șerban undeva într-o prezentare, după un Sinopsis al piesei sale:

Nu sunt un adept al teatrului brechtian. Mă refer la piesele lui, ale căror morală mi se pare simplistă şi dogmatică. Ca într-un film hollywoodian vechi cu buni şi răi – unii călăi, ceilalţi victime. Ideologia comunistă îmbrăţişată de Brecht s-a dovedit mincinoasă şi în plus, ipocrită.

Berliner Ensemble era în realitate frecventat de elita intelectuală din Vest, nu de proletarii din Est cărora le erau „dedicate” piesele. Apoi, este în ele multă teorie, prea puţin suflet.

ana2În seara aceasta sufletele au fost, dimpotrivă, prea multe – și pe scenă, ca și în sală. Pe lângă arădeni, am întâlnit oameni de teatru și pasionați din București, Cluj și Timișoara. Comentariile lor de după piesă, foarte emoționante, ar merita un articol separat. Dar întâi despre sufletele din scenă: Ana Ularu și Vlad Ivanov, un duo sclipitor (nu mai spun că Vlad a făcut și-un rol de Femeie și degeaba afirm în acest context că m-am îndrăgostit de el, tot n-o să mă credeți că nu-s pe invers). Chiar dacă Shen Te e îndrăgostită în piesă de aviatorul Sun (Cătălin Babliuc, un mare rol) principalele mesaje tot cu Vang le schimbă. El este rolul ei suport, chiar și atunci când își compune cealaltă identitate, Shui Ta. Atunci Vlad Ivanov ia chipul frizerului-mogul Shu Fu și „dialogul” lor de la distanță continuă. Actorii nu interacționează atât între ei cât cu publicul, compunând cu fața la el stările sufletești ale personajelor și invitându-l să judece – chiar insistent, spre final: Aici, Seciuan este Arad!

Regizorul Andrei Șerban se ferește să propună o concluzie, acesta fiind modul său de a se distanța (sic!) de stilul moralizator al „distanțării” brechtiene. Prin acest joc de scenă (cu publicul), morala piesei nu mai apare deloc „simplistă”, iar mesajul este unul dincolo de ideologie. Așa se face că am intrat în sală cu haine și smartphone (m-a prins începutul ambelor acte cu telefonul ăla „dăștept” în mână, recunosc) și am ieșit de acolo plini de îndoieli. Drama de pe scenă (pentru care ne deplasasem toți acolo, la Arad) ne-a amintit de dramele și idealurile prea ușor încurcate ori risipite. Au mai fost piese bune în Festivalul din Arad dar nu precum cea din seara aceasta, în care 14 actori și un muzicant i-au vrăjit pe toți: Rodica Mandache fără vârstă, cu o energie molipsitoare (Zeu1/ D-na Yang – mama aviatorului Sun), iar Manuela Ciucur (Zeu2/ bârfitoarea D-nă Shin) și Daniela Nane atât de proaspete, încât ai senzația că scena care ne apare nouă, spectatorilor – în mod eronat – caldă, funcționează de fapt ca ușa deschisă a unui frigider, din moment ce păstrează nealterate farmecele acestor doamne.

ana3Ar trebui menționată toată distribuția de la Bulandra, în care fiecare actor s-a evidențiat cu o replică, mimică ori mișcare scenică, indiferent de importanța rolului din piesa lui Brecht, dar am să fac asta într-o altă cronică, mai pe larg. Aceasta este doar una „la cald”, iar spectacolul ajunge în Cluj pe 1 / 2 decembrie, unde îl voi revedea cu siguranță (cu scenografia completă, sper) și mă bate gândul să îmi confecționez și o pancartă. Sau mai bine nu, să mă „distanțez” și eu? Oricum, atunci promit să finalizez mai multe interviuri, programate încă din seara asta.

Am amintit de reacțiile din public, spicuiesc la final câteva: „E greu să fii piesă bună. Nu poate oricine”, scrie Irina Sendroiu. Un spectacol ce aș fi vrut să nu se mai termine… Ioana Palicica. „Stau parcă anesteziată în fata tastaturii și nu reușesc să scriu cât de mult mi-a placut seara asta” – Simona Croitoriu. Oamenii cei buni n-au venit degeaba din Seciuan și i-au impresionat pe toți cei din sala Teatrului clasic Arad.

2 thoughts on “Oamenii cei buni din Seciuan, molipsitori la Arad

  1. Regizorul se numeste Andrei Serban, Robert Serban nu e nici macar ruda cu dansul, deci faceti cuvenita rectificare inainte sa citeasca si altii, daca tot va intutulati teatrul.info….

    1. Mulțumesc de precizare, am rectificat. Desigur că știm cine sunt cei doi, recenzia la cald a fost scrisă undeva la 2 noaptea, așa s-a strecurat eroarea

Leave a Reply