Recomandări spectacole și cărți 2016

teatru

Pe final de an, câteva descoperiri literar-artistice făcute în acest an de către Cătălina Sandu – actriță, Cezar Pârlog – scriitor, și Adriana-Ortansa Lazar – redactor cefilmevad.eu:

 

  Cătălina Sandu – actriță

Cărți:

  • Opera poetică a lui Aurel Pantea care cuprinde toate volumele sale de poezii. Poet și critic literar român, Aurel Pantea notează epifanii de senzații intense până la spasm și degradante până la visceralitatea cea mai grotească. Poezia lui e ca o ușă de fier ce opune rezistentă la intrare, dar după ce ai reușit să pătrunzi, e foarte greu să te desprinzi și să ieși.

Cu ce să încep – cu strada / aceasta linsă de ceață, cu buzele mele / umede – în gură, în gîtlej persistă / gustul de mâl al serii, aburii din respirația / trecătorilor ezită o clipă, apoi se resorb / în ceva învizibil și compact / – de multă vreme ne însoțește, / seara posedă moliciuni / de fiară. Cîți o să piară azi / pulsul irecuperabil după care / fără dificultate vor accepta suprafețe, / platitudini, mîluri. / Trec pe lângă neoane, luminile / lor ca niște puncte de sudură. Lăuntru sau afară. / Deocamdată trupul e o carcasă / caldă” (O carcasă caldă)

  • Inteligența materiei (ediția a III-a revizuită și adăugită) a prof. univ. dr. Dumitru Constantin Dulcan – o carte care a fost interzisă, prezintă o legătură strânsă între evoluționism și creaționism:

În spatele tuturor lucrurilor se află Dumnezeu.

  • Descoperă-ți geniul de Michael J. Gelb. O biografie istorică a zece oameni extraordinari, de la Platon până la Columb, Shakespeare, Einstein și Ghandi, fiecare capitol subliniază realizările acestor genii, analizând metodele si motivațiile lor.

 

Teatru:

  • Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri, în regia lui Alexandru Dabija. O piesă de teatru extraordinară, o comedie-parodie care se petrece într-o Moldovă cu o secetă cumplită, iar alaiul popesc în frunte cu popa Parodie și o gloată de babe zeloase se roagă pentru ploaie. “Dă-ne Doamne ploaie…pe pământ”. Această piesă, adaptată la ceea ce se întâmplă în zilele noastre, provoacă bună dispoziție și tratează cu o fină ironie caracterul românilor legat de religie și obiceiuri.

 

  • Menage a trois, după Neil Simon, în regia lui Sorin Misirianțu. O dramă interpretată ca o comedie, deși destul de veche, conține ingrediente actuale și de interes: o viață trăită într-un mod intens și amuzant, făcând practic haz de necaz.

 

  • Furtuna, după William Shakespeare în regia lui Alexander Morfov. Un basm despre un duce detronat, devenit magicianul Prospero, interpretat excepțional de actorul Ion Caramitru. O comedie a iluziilor, despre putere și răzbunare. Știința lui Prospero depășește legile oamenilor, controlează natura, stăpânește duhuri și provoacă iubirea.

  Cezar Pârlog, publicist şi scriitor

Cărți:

  • Pălăria albastră şi alte povestiri de Andrei Crăciun. Adică încă cineva care scrie proze scurte fantastic, încă un motiv să mă gândesc la sinucidere: ori să mă apuc de alt gen literar.
  • Azi cînt jazz, de Mihaela Stanciu. O poezie densă, grea, fără descrieri sau alte poveşti şi fără vreun cuvînt în plus.
  • Efectul de madreperlă, de Ştefania Coşovei.

Teatru:

  • Nastasia, Teatrul Masca, stagiunea 2016-2017, regia Mihai Mălaimare. Motivaţio: este cel mai bun spectacol văzut de mine cu această trupă; şi am cam văzut. Totul la superlativ, scenariu, regie, tehnic şi artiştii, ca întotdeuna. „Nastasia”, o comedie tragică după G.M. Zamfirescu. Adică: Anii ‘30, Popa Nan, Prietenie, Dragoste, Oftat, Cuţit, Visuri, Căsătorie, Mireasă, Lăutari, Fum, Crimă.
  • Distopie. Shakespeare. Remix.  Teatrul Naţional Bucureşti, în regia Catincăi Drăgănescu. Pentru că încă este anul Shakespeare și pentru că este altceva. Subscriu total la ceea ce au spus alţii:

Spectacolul Catincăi Drăgănescu e proaspăt, conectat inteligent la lumea contemporană, tăios și aproape neprietenos, este o cercetare interesantă pe textele lui Shakespeare și miroase a teatru viu şi: Acest remix, cu Lear la bază, e curajos, propunând în logica jocurilor video eternele relații dintre om și putere. Propaganda, manipularea, despotismul, trădarea – Shakespeare le știa pe toate, pentru că, dacă o să fiți atenți, sunt atât de vizibile atunci, la fel ca acum.

 Adriana Ortansa Lazar, redactor cefilmevad.eu

Film:

 

Teatru:

  • Don Juan după Molière, un spectacol regizat de Roberto Bacci, aflat la a treia colaborare cu Teatrului Național din Cluj, după Hamlet și Livada de vișini. Se vine cu noutăți de scenografie, cu tentativa (eșuată) de a ține în priză publicul care digeră, în mod surprinzător, cam greu combinația de replici fără perdea și joc neînsuflețit al actorilor.
  • Zbor deasupra unui cuib de cuci, după romanul lui Ken Kesey, publicat în 1962, în adaptarea lui Dale Wassermanin 1963, tradusă de Andrei Băleanu, regia: Marius Oltean, scenografia: Horațiu Mihaiu, asistent de regie: Dan Chiorean. Meritul montării e că oferă actorilor libertatea de a face roluri de compoziție. Fillmul cu același titlu, în regia lui Milos Forman, este adaptat după roman ( și nu după piesa construită pentru a fi jucată pe Brodway) a fost recompensat cu 5 premii Oscar 1975 .
  • Selfie, un spectacol jucat în exclusivitate de deținute de la Gherla, cu confesiuni de viață preînregistrate și redate în sala de spectacol, ca un alter-ego al fiecărei protagoniste. Piesa regizată de Andreea Iacob are mai mult o valoare socială, regia tehnică: Arhidiade Mureşan

Leave a Reply