Svejk, Teatrul Odeon + un interviu

svejk2

În Sala Mare a Teatrului Clasic din Arad s-a jucat aseară de la ora 19 o piesă din repertoriul Teatrului Odeon: Svejk, după traducerea lui Jean Grosu a romanului scris de Jaroslav Hasek. Dramatizarea aparține regizorului Alexandru Dabija. Pentru un clujean, o premieră: să asculți muzica Adei Milea pe altă scenă decât a Teatrului Național Lucian Blaga (unde are spectacolele-concert Insula și Apolodor), chiar dacă nu vor fi aici decât trei-patru momente muzicale, ca în Linoleum, probabil.

Mă aștept totuși la ceva în genul Sânzianei și Pepelea cu care a fost aici la FICT în 2013, în regia aceluiași Alexandru Dabija, adică un spectacol original, mai ales că se bucură de o distribuție impresionantă: Pavel Bartoș în rolul soldatului Svejk, secondat de o trupă de 15 actori care acoperă peste 30 de roluri: Alexandru Papadopol joacă Un bețiv, pe locotenentul Lukas și Kotatko, Cezar Antal face tot trei roluri: Un bețiv, Un ofițer și Kovarik, Ioan Batinas două (Bretchneider și Câinele) ca și Marius Damian (Repa, Un deținut) și Mihai Smarandache (personajele Palivec și Hoțul de câini), Dorina Lazăr Doamna Mullerova, șamd. Scenografia aparține Andradei Chiriac.

Întâmplarea face să dăm la restaurant, înainte de piesă, de o trupă veselă ce ia masa de prânz: Pavel Bartoș, Alexandru Papadopol și Marius Damian. Păi da, normal, doar se pregăteau de un spectacol de comedie. Îi salutăm și-i lăsăm să se desfășoare, dar ne așezăm la masa vecină ca să tragem cu urechea la poveștile lor: Damian îi povestește lui Papadopol de un hotel fabulos la care ar fi dormit el în concediu, visând cu Tarzan și Jane, iar Papi îi spune ce-a văzut prin Londra. La final, când ultimul iese la o țigară, mă hotărăsc brusc să-i cer un interviu (aș avea content pentru trei situri: teatru.infocluj.pro, și cefilmevad.ro):

– Sigur că da, îmi răspunde el amabil.

– Până când stați la Arad? încerc s-o iau pe ocolite.

– Și mâine dimineață, zice.

– Atunci îl facem după piesă, sau mâine?

– Mai bine după piesă!

– O să mai ai chef? După trei roluri…

– Ei aș! Ne vedem la teatru? mă provoacă el.

M-a-nchis, cumva. N-aș vrea să-i spun acum că nu vreau să vorbim doar despre piesa de azi, ci despre teatru în general, despre școala lui actoriedefilm.ro și ultimele filme în care a jucat – fiindcă Papapdopol a prins un an plin, cu multe roluri.

– Pentru ce publicație o să fie interviul? mă întreabă, ghicind o ezitare.

– Teatru.info…

– A, nu pentru print!

– Nu, pentru online.

– Facem cu reportofon?

– Nu, doar o discuție între noi.

– A, ok! Ceva lejer, zâmbește el.

– A-ham.

– Bun, păi veniți la piesă, da?

– Păi da.

– Ca să avem despre ce povesti! se distrează.

Și-o fi dat seama că deja mă gândeam ce-ntrebări să-i pun? Trebuie să pregătesc cumva interviul…

– Vrei să te-ajut? mă-ntreabă Emil.

– Sunt două întrebări clasice: întreabă-l ce preferă să joace, teatru sau film?

– Păi eu nu vreau așa simplu!

– Dup-aia l-aș întreba care-i diferența între scena de-aici și cea de la Odeon, cum se adaptează, continuă el.

– Nu ți-am zis că-i prea simplu, vreau ceva mai deștept?

– Întrebări mai lungi trimiți pe mail, un interviu trebuie să fie spontan!

– Păi da, numai că nu toată ziua dai de un actor ca ăsta, cu care chiar ai ce vorbi…

– Te complici! Chiar și cu reportofon, știi cât o să dureze transcrierea?

– Las’ că văd eu, am o carte cu mine: Sfârșitul regiei

– Așa, și?

– Vreau să-l întreb mai multe, am citit-o recent și-s curios ce părere are…

Foto: Anca Iacob. Continuă aici.

Leave a Reply